Uniek: ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen wijze en heeft behoeften passend bij de persoonlijkheid van het kind. De medewerkers begeleiden en ondersteunen de kinderen in dit proces. Dat gebeurt door de kinderen goed te observeren. Op deze wijze leren ze het kind heel goed kennen en wordt de benadering van het kind, de omgeving en de activiteiten hierop passend afgestemd. Bijvoorbeeld bij een kind dat meer moeite heeft om te wennen wordt extra geïnvesteerd in het bieden van een veilig gevoel en het afscheidsproces met ouders.
Welbevinden kinderen: Wij bieden kinderen een veilige en gezellige omgeving waarin ze zichzelf kunnen en mogen zijn. Vanuit deze veilige omgeving kan een kind op ontdekkingstocht gaan en nieuwe dingen ontdekken om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en door het bieden van een uitdagende omgeving met daarin adequate begeleiding wordt dit optimaal gestimuleerd.
Het Sprookjesbos stimuleert diverse kenmerken en vaardigheden van de kinderen zodat ze deze vaardigheden goed kunnen inzetten als ze (jong)volwassenen zij geworden.
Sociale omgang: We ondersteunen en begeleiden de kinderen in de sociaal- emotionele ontwikkeling. Dat betekent dat we kinderen constant begeleiden en ondersteunen in het proces om elkaar te leren respecteren, samen leren spelen/werken en opkomen voor jezelf. Op deze wijze kan een kind zich ontwikkelen tot een sociaal competent persoon.
Zelfstandigheid: We ondersteunen en begeleiden kinderen op hun weg om uit te groeien tot een zelfstandig volwassen. Dat betekent dat we afhankelijk van de leeftijd en het kind zelf kijken naar welke verantwoordelijkheden een kind aankan. Voorbeelden hiervan kunnen zijn het dekken van de tafel, het zelfstandig naar de toilet gaan, meehelpen bij de verzorging van een baby of het helpen van een jonger kind bij het aantrekken van zijn jas.
Ontwikkelen: Het Jonge kind ontwikkeld zich op jonge leeftijd in een heel rap tempo. Sterker nog een kind ontwikkeld zich in de eerste 6 jaren van zijn leven meer dan in de andere kinderjaren. Een effectieve manier om kinderen te ondersteunen in het opslaan, verwerken en zelf leren gebruiken van allerlei informatie is het stimuleren van de zintuigen en het herhalen.
Zintuigen: Een voorbeeld is met het spelen met blokken. Het gaat er niet om of het kind een mooi huis kan bouwen, maar wat er allemaal gebeurt met het kind totdat er een creatie is. Dus het ervaren van de vorm van een blok en de kleur en de textuur. Daarna het ervaren van welke blokken op elkaar blijven staan en welke niet. Dan wat er nog meer met een blok gedaan kan worden, bijv: een blok kan als dobbelsteen ervaren worden of een rond blok als een wiel. En uiteindelijk wat er allemaal in de fantasie van de kinderen mee gebouwd kan worden.
Herhalen: We werken met Voor- en Vroegschoolse Educatieve programma’s om de kinderen via thema’s activiteiten aanbieden. Deze activiteiten worden met regelmaat herhaalt binnen het thema. Een voorbeeld binnen het thema winter is het laten ervaren van het verschil tussen warm en koud tussen vast, vloeibaar en gas en dit herhaalt de medewerkers enkele malen.
Vaardigheden/kenmerken van het kind die in dit proces gestimuleerd worden zijn:
Waardoor een kind leert om:
– Te Communiceren
– Kritisch te leren denken
– Problemen op te lossen
– Creatief te denken
Het Sprookjesbos zorgt ervoor dat zij steeds mee beweegt in de tijd waarin kinderen opgroeien en biedt om deze reden bijvoorbeeld het digitaal werken/ontdekken aan via het gebruik van i pads.
Locatie
Acaciasingel 77
5213 VC ‘s-Hertogenbosch
Tel: 073-6105949
Correspondentie
Koornwaardlaan 59
5245 CN Rosmalen
Tel: 073-6105949
Optie 1 en 1 voor financiële vragen
Optie 1 en 2 voor algemene- en planningsvragen
info@hetsprookjesbos.nl
ma | 7.30 | - | 18.30 |
di | 7.30 | - | 18.30 |
woe | 7.30 | - | 18.30 |
do | 7.30 | - | 18.30 |
vrij | 7.30 | - | 18.30 |
De liedjes die jullie zingen hoor ik thuis ook vaak terug, erg leuk